Sunday, November 3, 2013

kebahagian adalah kesetiaan

Hari minggu sebagai seorang pelajar tahun akhir, banyak masa  dihabiskan 
dengan mmebaca buku, menulis report,
kemudian termenung , mengingati orang-orang yang tersayang

selalunya.. begitulah yang terjadi pada hari minggu

berhenti menulis report seketika,
kerana aku ingin bercerita tentang 'setia' yang sedang aku saksikan

Ia mengenai setia seorang perempuan pada seorang lelaki bergelar suami
Ini mengenai setianya umi pada ayah

Dari kecil , aku selalu memerhatikan semua perkara disekeliling
Yang terjadi,yang diperkatakan malah yang disembunyikan,
kemudian aku cuba berfikir mengenainya

sejak aku mula belajar mengingati, dan mula berupaya untuk mengingati,
aku selalu tahu yang umi akan selalu setia menunggu ayah pulang
Ya..selalu sahaja setia,
menunggu ayah pulang dari kerja, dari surau, dari kem
atau menunggu ayah pulang dari memancing

tidak kira selewat mana ayah pulang, umi akan tetap setia menunggu
membukakan pintu, dan menyambut ayah dengan senyuman,
kemudian, bertanyakan ayah sama ada mahu makan atau minum

Jika waktu ayah pulang, umi sedang menjahit..umi akan berhenti menjahit
jika waktu itu , umi sedang didapur memotong sayur,
umi akan berhenti memotong, membasuh tangan kemudian berbgegas membuka pintu
jika umi sedang menyapu dedaun kering  di laman waktu ayah pulang,
umi acapkali  memberi penyapu padaku, lalu bergegas menemui ayah di kereta
kadangkala, umi menunggu ayah sampai tertidur,
dan waktu ayah sampai, umi cepat-cepat bangun dan membuka pintu  

Dan selalunya ayah , walau selewat-sepenat mana pun dirinya 
Ayah akan selalu tersenyum pada umi yang setia menunggunya,
Dan selalunya ayah duduk di meja makan dan meminta segelas teh panas
Sambil minum teh di meja makan, ayah akan bertanya pada umi
tentang hal-hal dirumah,tentang anak2, dan juga apa2 sahaja.
Umi akan bercerita dan ayah setia mendengarnya

Dan sekarang , selepas 23 tahun aku hidup ,ianya masih sama
waktu pulang dari universiti, aku masih lagi melihat perkara yang sama 
berlaku saban hari

Ya..masih 

Umi masih juga begitu setia menunggu ayah pulang
dan ayah masih juga begitu,
Pulang-pulang saja terus duduk dikerusi dan  meminta teh panas buatan umi  
Umi bercerita dan ayah masih setia mendengarnya
Mereka bercerita dan bercerita,
dan ketawa terus ketawa.

Ayah cakap,
"Jika manusia itu tahu setia pada Tuhannya,
dia akan tahu untuk setia pada manusia-manusia
yang Tuhan hantar untuk mereka.."








No comments: