Sunday, October 31, 2010

kecik2 dulu aku suka main polis pencuri..aku suka jadi pencuri!!

cerita manusia..
selalu diperdengarkan utk aku...
aku cuba mempermudahkan cerita y rumit itu utk disimpulkan menjadi
1 kenyataan
y mudah utk di fahami,diteladani,atau diingati...
berapa bnyak y faham...cerita tentang kehidupan orang??
aku mula fikir ini..
bilamana ada y mencadangan utk aku menceritakan...
segalanya pada dia...
katanya..
"aku akan cuba faham,aku akan cuba bntu,aku akn cuba selam"
lantas aku berkata..
'aku sudah byk buat kerja sia-sia,so,,,,tidak lagi utk ari ini,tQ utk prihatin itu"..
sia sia bukan....!!

aku suka jadi pencuri,sebab aku suka lari....

aku bangga jadi anak pantai timur!!

(gmbr cilok,tk ade masa nk reka2)

bangga....kelantan menang...bola semalam..
walaupon aku bukan pure kelantan...
but..sokongan adelah seratus peratus pada kelantan

sedih..
tk dapat tgk semalam..
exam punya pasal...aku rasa tak tenang lau g tgk..
+
majoriti lelaki y tgk (di kafe),
which is aku akan rasa sgt2 kurg selesa..
utk terpekik2,menjerit2 dgn mrk...

sory...ego aku tinggi...!!

Saturday, October 30, 2010

bukan selalu jadi begini!!

teringat dialog y terkeluar tulus dari bibir ummiku..
tikamana,aku menelefon bertanyakan khabar....

"umi selalu doakan anak2 umi dapat jodoh y baik,y beriman,
dapat pimpin anak2 ke syurga"...
*************************************************
aku berkalih ke kanan utk menikmati pndangn y lebih suram...
beriman...??
cukuplah iman aku utk dipadankn dengan y betul2 beriman..
layakkah aku...??

namun,aku tetap aminkan doa umi....
meresap terus ke hati...

Friday, October 29, 2010

manusia masa kini rumit......

ini adalah post y keberapa entah...
aku menulis secara berturutan..dalam saat2 y bernilai ini.
apa lagi y belum aku ceritakan???
byk sudah bukan....cukuplah utk waktu ini...
cukuplah utk.....aku ..kini..

aku selalu fikirkan pasal aku...dan ...kau..
kadang2 aku lebihkan kau dari aku...
aku mahu adil...aku mahu seiring!!
walaupon keadilan itu tidak akan pernh aku perolehi dari kamu..

bodoh bukan aku??

ini kerana....
aku mengharapakan keadilan dari DIA,bukan kamu..
siapa y bodoh ye???

nilai normal itu perlu tidak hanya pada tekanan darah

(aku suka ambik gambar begini,dan dia ini adalh org y k 4)

bila kesunyian mengambil alih norma kehidupan aku..
aku lebih suka membatu..
meneliti...
manakah....mulanya sunyi itu...
memerhati....sunyi itu menguasai...menjerut diri..
sunyi itu indah??
namun ingat ...lebihan akan buatkan hidupmu payah..
lebihan akan buat hatimu gundah...
lebihan jgn diambik mudah....
maka.....letakkn aras...sebagai penanda...
sebagai satu aturan..utk kita....jadikan ikutan..
buat satu....

sekarang!!!

diciptakan sesuatu berpasangan ....kerana 'mrk' saling memerlukan

(aku tk suka law,but aku kena belajar skrg...adoyai)

kenapa aku menulis??
aku pernh terfikir??? kenapa kau baca tulisan aku..!!
pernah kau terfikir kenapa aku bagi kamu meneliti aku...
tak...???

aku cuba rapatkan jurang antara kita...
jurang y memisahkan...sedari mula...
krn aku tidk akn mmpu utk menceritakn semua..
secara 4 mata...
aku juga meragui keupayaanmu memahami percakapan!!
maka..ini mungkin cara penyelesaian.....mungkin!!

maka aku uraikan,ungkpkn menjadi kata...
moga aku akn lebih menghargai mu..
dan begitu juga kamu...bilamana jurang itu tiada...

agak2 kan bila???
aku juga ragu dgn masa....!!!


mereka membawa aku ke dunia fantasiku dulu..dunia y telah lama aku tinggal mati....

bosan menelaah ...aku berjalan merata-rata..
dan aku menjumpai ....
sesuatu y bagaikan pita rakaman utkku..
memaparkn silapku dulu,rasa y dulu...
rasa y telah aku lupakan 5 tahun dulu...
rasa sakit di dada..rasa perit y dtg tiba2...
dan aku tahu kini...
rasa itu tak pernh hilang....
cuma aku y hilangkan...aku lupakan bersama masa dan usia..
masa....bole merubah segalanya???
ya..namun kesannya akan tetap kekal,teguh...selamanya...
aku bukan manusia y lahir bagaikan malaikat...
aku lahir dan belajar dari kesilapan..
terimalah aku,dan terimalah silapku..
aku lebih selesa....begitu..
kalau kamu adalah mrk y tak pernh silap,tk pernh menyesal..
tak pernh rasa apa itu kesal
aku kagum...dgn kesucian perjalanan hidupmu,
dgn bersihnya org sekeliling mu,,

lihatlah, aku mahu tunjukkan...
bahawa aku y kini teguh ,
kerana aku bangkit setelah rebah..
usaha dgn perih dan jerih aku lakukan...
segalanya....ada bayaran...bayaran???
itu bezanya..kau dan aku....
di mata aku...

di mata DIA?????....hanya DIA y tahu...

senang bukan !!!
bilamana adanya seseorg y bole kau bercerita tnpa tapisan,,,!!

00:16
30th October 2010..

aku bercakap ..tentang asas...foundation kata mrk..

(ini gmbr sem lalu,itu j y aku nk bgtw)

"lupakan sahaja...y berlaku ade hikmahnya
cuma manusia y kurang ilmunya itu..
kadang2 tidk akan faham...
apa y sebenarnya inti sari pada kejadian lepas itu..."ckp2 org!!

berapa lama kamu ambik masa??
utk kembali berdiri pabila di hempas tumbng ke bumi..
berapa byk ??
air mata y mengalir ke pipi sebelum senyum mengambik alih di bibir..
berapa byk ???
ketikpuasan hati terluah,,,,sblum kau diam mengakui..
berapa lama ???
hati merintih,sebelum ianya kembali pulih..
berapa ramai ???
y disalahkan seblum kau sedar itu adalh suratan...
tiada pesalah mutlak utk kejadian!!

aku hanya mahu cerita..tentang
Qada dan Qadar..
mengingatkan kembali rukun keimanan
y mungkin telah dilupa dlm keributn mengejar dunia y sementara ini..

setianya subuh pada aku...kamu tidak akan tahu!!

selepas subuh,aku diam di depan laptop...lama!!
menikmati sejuknya subuh itu..
eratkn lengan memeluk badan..kerana aku sendirian...
melayani sunyinya pagi..
tanpa suara,tnpa nada...sengaja tidak aku On kan winamp..
sengaja aku...!!biarkn,bunyi2 alam
menghiasi... waktu antara aku,,,dan subuh....
ianya satu rahmat bilamana sendirian..
sunyi itu bosan....mungkin bagi kamu..
sunyi itu ketenangan...bagi aku...

dimana kau??
waktu itu...???

optimis quote:
aku tk perlu jadi baik utk kamu,
ianya cukup baik..bila aku baik utk diri aku...!!

aku tak puas hati....

sengal yahudi..
http://outsiderzlife.blogpot.com/
habes...
aku punya link blog without S kat blogspot tu mengarah ke arah lubang neraka...
"mega site of bible study"..
adoyai....
cuba try blog kamu ??
sama j tau.sama j semua...!!!

Thursday, October 28, 2010

photo dari folder.....jiwa kacau!!

ini aku kirimkan utk semua y sayang
pada aku.!!
hnya utk kamu.........

bnyak mane y kacau???
better tak payah tau..
better biarkn ia begitu..
kerana..
ianya lebih bagus .....
utk kau dan aku...

aku tak tahu nk buat tajuk entry apa kali ni.

geng drama adolescent,sabah!!

aku:.......k,salam sayang dari sabah
dia:ok,wasalam dr kedah....hiasi diri,jaga peribadi..
aku: tq,akan di ingati..

memang lah...sampai ari nim pon aku masih ingt..
sies...susah...

sape tk pernh kalah dgn perasaan..??
"please,jgn tipu,buruk tipu diri sendiri.."
jom...ambik bantal,peluk cik pan
berfikir lagi...
aku nk berfikir lagi..

optimis quote:
suram itu mungkin sedikit gelap,
tapi,aku still melangkah ,selagi ada cahaya menyinar..
kerana...aku tk perlu byk..

Wednesday, October 27, 2010

tensen kot...jom hilangkan...

u noe I still love you baby
and it will never change!!

tensen kot study...
rumate pulak,ntah kemana hilangnya.
then aku mula belajar menari..
dari semlan lagi aku belajar,tk pndai2..
p/s:sbb antara pembca setia blog aku ini adalh seorg lelaki,
maka,tk leh nk upload wonder gurl..nobody punya video.
hik hik hik hik...

kalau jalan tu lurus,aku y akan sampai dulu..tapi.!!!

ni aku kasi jalan,ini jalan aku..
sebelum aku melencong 180 darjah..!!!
gambar y blur,aku tu..dlm bus

utk lepasan spm
(bole memohon masuk ATMA/UPNM,utk ambik asasi
and then further utk ijazah...utk jadi pegawai)
lepasan matrik/asasi/form 6
(UPNM menerima pelajar utk ijazah sarjana muda,temuduga n masuk
menjalani latihn n pembelajarn di kem sungai besi)
time ijazah di uni lain
(kementerian pertahanan menyediakan biasiswa utk pelajar y mengambik
perubatan n farmasi di uni dlm negara,tapi thun lepas last
sejak UPNM tawarkn kursus perubatan di U mereka,first batch perubatan UPNM 2010)
lepas ijazah
(bole mengemukan permohonan utk terjun dalm bidang ketenteraan
sebagai pegawai,setelah menjalanai latihan selama 2 bulan
akan ditauliahkan sbgai tentera
p/s:pada pemegang ijazah y ngam ngam dgn tentera,
tidak kira apa2 bidang,asal ngam)

physical requirement:
157cm (boy)..147cm(gurl)
berat=normal
n tak rabun..
satu rancangan y paling bagus y pernah aku buat..
ada cacat tak,ade mane2 y kurang tak???hak hak hak
dan aku
FAILED menjadikan ianya realiti..
kerana....ianya bukan utk ku..bukan aku..
dan aku....tk pernh kesal...
hak hak hak hak..
eh..tiba2 rasa blur vision,blur vision!!
aku pegang ni....al-baqarah 216..

optimis quote:
ckp banyak dgn mereka y nk dengar n nak faham...
kalau y tak nak faham..senyum j..
senyum dgn tenang!!dan cakap
"pehal,tgk2 org,tk ade kerja k"

Tuesday, October 26, 2010

aku mengajak kamu utk menyelam...kedasar


ini bukan colonization oleh mana2 bacteria..!!
aku tak suka microb, but i have to....like it..
aku suka melukis,dan aku suka warna..aku suka bila ianya abstrak,,
di sini aku melukis harapan aku..aku tkkn mintk kamu fhmkn utk hari ini
tau ??
aku mengharapkan bukan persekitaran y merubah hatiku,dn niatku
aku nk ianya datang terus dari hati..
aku mahu ianya berputik dari hati,dan aku akn berbangga hidup krnnya,
kau tahu kenpa??kerana itu y kekal...aku hnya mahu y kekal..
dan aku tidak pernh rasakan hidup ini terlalu lama utk main timbang2..

sambungan ....chit chat aku dgn ex-kapten

aku:btol lah...lau aku terpengaruh dgn sekeliling..lama dah aku jadi baik msa dok maza dulu,tp dok jugk kan... dan bila msuk u...cuba mung usha fb bdk2 nim,rmai y baik jadi tk brp nk baik dah... persekitrn tu....tk dop bnde lain...
kapten: yup, lpas ak duk tgk fb dak2 ni la ak jdi bmbg or,xtau la nk kte weh, ad blke prsaan tmbuh bile tgk
aku: dulu aku tk ikut peraturn sbb aku tk terasa ati aku nk ikut...aku tk mbo buat bnde...apa2 bnde sbb takut manusia...takut perturn ,takut pd dunia.. sbb tak kekal lama..
aku nk ia dtg tulus dari hati,,aku tunggu sampai rasa tu dtg..
tp tk dtang lagi...lau kita buat sbb DIA,ikhlas,,,kt mane2 pon tercmpk,,,kita tkkn berubah..
probs is....bdk2 baik kt maza dulu...mgkin...aku rasa j..
y mereka mengikut segala sbb takut...pd dunia....sbb tu,,bila keluar tak dop lagi org nk marah denda...mrk berubah... berubah....
so.........apa y tinggal....
hmmm...... sadis.....aku tgk j...sbb tu j y aku mmpu buat..
kapten: btol la 2
nape2 hk kite buat bile tau nape kbaikan dccNya...I.allah akan istqmah sampai akhirnye
n yg ak sdih skrg ni hk dari thanawi dri ....xtau la....tlalu mgjut la buat aku.
aku: cikgu y tk faham...ye tk bole expect bdk2 y dtg dari fmly y sedang2 shja ilmu agamnya... akan jadi bgus...proses adaptasi tu tak sama bgi semua org...mung lau jadi cikgu...jadi student molek...org y baik,dapat hidayah,.....bgus..tapi kan....aku tk suka lau org baik,pndang org2 mcm aku ....dgn sinis..sbb dia baik,,dan aku dop...sdgkan y membezakan aku dan dia....adalah takdir...dan....dia patut tahu...hati manusia tu allah y pegang..aku nk ngat gtw cikgu kat maza tu...tp dlm mimpi j kot..tiba2 ari nim emo,,sbb tgk gmbr zmn sek tadi..
kapten: yup gni ar aku nk bg pndgan aku,,bile bljo nagn cg2 hk btol2 ikhlas tuk ngajo mmg kite akn napok hasilnye....hmmm....

*******************************************************************************************
aku: aku bukn dendam...cuma aku kesal..kesal j,,jadi gitu...
kapten:koo.. 2 r psal....ak pon xleh nk trme gk ble ad yg bpdpat bile tgk luaran x bdmpg nagn sseorg 2
p g2 la weh....ntah lah...
aku: mnusia ni kdg2 bila ilmu tinggi skit...
p mrk jadi lupa...sdgkn semua bnde....pinjaman j...
kapten: yup
2 la psal......kmbli pd Quran ynde2 akhir zaman ni.........mnusia hnye pndai mgluarkan fatwa tapi x beramal
pndai ckp ttg akhirat tapi xsamapi pd amalan hati n zahir
nauzubillah
aku: hmmm...
btol...macm aku..aku tiap2 hari baca tfsir...dulu tk pernh buat pon...
tapi...ati aku tak terasa lagi nk jadi baik,,, aku tau byk bnde..tapi aku jarang buat...masalah...
kapten:btol dah 2, kite sbg hmbe hnye mmpu ushakan, doa n twkal
aku: aku cuba...kekaln aku mcm dulu,,,,walaupon aku tk pernh jadi lebih baik dari dulu,,,aku cuba agar tk jadi truk dari dulu..
kapten: smunye kmbli pdNYE, 2 sume keej Allah.. yg pntg smpan daalm hati
stiap pkre n ktntuan Allah adlah yg tbek dariNye
wlaupun ye baik n bruk pd pndgan kite sbg hmbe
aku:aku pegang y itu...doakan aku jumpa arah..sbb mcm dah hilang arah dah skrg nim...
kapten: x kte g2... byk zikir........i.allah akn jdi tng hati...... sgl yg ad pd kite smntre jer

---aku telah tapis chit chat ini agar segala y tk elok tak ade-private bah y lain..

agak2 kan skrg???
ade y faham tk lukisan aku,,?
abstrakkan pndanganmu!!


Monday, October 25, 2010

kata2 itu terbina dari huruf2 y tiada mkna,,tp kenapa kbykn kita kalah dgn mrk..aku juga

daddy looking at me,
will i ever free,,
have i crossed the line..
oh tidak....perkataan di atas hnyalah barisan lagu
y kedengaran merdu di pendegaranku!!!
perkataan,
sabar,gud luck,......apa2 j kata y baik..aku mksudkan y itu
selalu j didgri kan???,tapi bilamana mrk y menuturkan itu...
penting dlm hidup ini ,penting dlm jaga atau lelap aku..
maka aku merasakan..
seperti disirami coke ais (boycot) di tgh gurun gobi..
tenang dan nyaman..
so,kata lah lagi..
bgtw lagi..
esok eh..bgtw lagi...
aku memerlukan lebih dari aku utk hidup..
aku bukn nya seorg y sombong..
aku memerlukan kamu,sies aku perlu kamu
tapi
bilamana kamu melangkh pergi,aku tk mati
aku bisa utk hidup sendiri,,,
masih lagi dgn nyaman,namun nyaman dari kamu itu tiada,,,
itu satu kekurangan...sgt kurng...ianya terasa
terasa di sudut hatiku...
eh, ini kali pertama aku memberitahu...
tahukah kamu itu???

susah jugak,dah bgtw masih tk faham..
biarlah,,,,biarlah....
biar aku j y faham....aku pent nk buat korang faham

optimis quote:
bangun and fikirkan satu kata optimis utk mu..
pegang y kamu,gengam y kamu
kata optimis org lain itu,hnya utk mrk..bkn kamu..
tau kenapa,lah,hidup,hati,jiwa kn lain2.

aku tk suka kongsi and aku tk suka sama dgn org!!

Sunday, October 24, 2010

aku menghadap mentari,menyerap tenaga nya utk teruskn penghidupan

sekarang aku berperang...percaya tak??
"when u just never noe whatt u will find",
SUM 41 memekak terus menusuk telinga dan hati aku..
'where everythin nothing without you"..
aku senyum sorang2...perasaan itu kompleks,
sukar utk dirungkai dan diclasifikasikn,
atau di nilai hitam putih mereka..
sukar bukan...

semalam,ym dgn kawan...dia dia al-azhar..budak baik...!!
dia y selalu tnya khabar,selalu tnya sal aku..
aku sedih bila ada y ambik berat...ade y kisah...
dulu ,di sekolah,,sebulan mungkin sekali aku berteguran dgn dia..
dia kapten sekolah,,,dan aku taiko,ex-taiko..langit dgn bumi kan??
y sama,aku dan dia manusia...
y setia atas satu nama ikatan...persahabtan..

"ye,aku nk yang kaya mcm ni...aku tk kisah,asal aku dapat..."
matrealistik seorg kawn aku buatkan kepalaku pusing
kelakar kan dunia...manusia y buat dunia ini kelakar..
bila mnusia itu mengejar nama,pangkt dan harta
mereka lupa mereka manusia..
lalu kurang nilai sbgai manusia y mulia darjatnya..
mereka lupa mereka itu hmba...
aku lihat itu sekarang,,,percayalah...aku tk menipu..
lihatlah macam aku,supaya kamu tk jadi begitu..
lihatlah.....kekalkan mutu..


ucapan akhir aku.
"kem salam kt hubby,tolong doakan aku selalu di lndasan y betul",kata ex-taiko
"i/ALLah jaga diri...",balas kapten sekolah

aku sign out, n termenung...!!

optimis quote:
sambutlh segala y datang dlm hidup,tidak kira baik atau buruk..
kerana itu memang telah tertakdir utk kita..
jangan jadi penakut..!!
sambut dan ckp..
"welcome to my life,and thanks for coming"..


Saturday, October 23, 2010

kepala berat,tgn terus menaip...

phase dlm satu ikatan..
aku meletakkan satu garisan,
agar aku bole berjalan dgn panduan,menilai dgn lapang..
phase 1
aku bercerita,dan aku melihat kamu punya reaksi,
telus atau tidak, straight atau lintang pukang,,
dan aku.....menyimpulkan...simpulan y kemas .
phase 2
aku bercerita,atas awan,tidak terus telus ke dasar.
apa mungkin org paham,kalau itu bukan cerita mrk..
mksud faham aku..
adlah faham mcam aku faham,faham kan??
phase 3
dan aku mula bercerita tentang segalanya..
ya,segalanya.....aku letak sepenuh percaya..
dan aku akan gelak,bila hati aku ckp gelak,
dan aku akan teriak,bila patut teriak..
aku telus,aku mulus kini

dan tahu...??
2otahun aku hidup,,,hanya ada sorang
di fasa 3..
hanya seorang..!!

note:
aku tk ade gmbar dia nk di upload!!

optimis quote:
hargailah y di tgnmu,sebelum ianya berada di tgn org lain..
dan saat itu,meliht ia pon,tkkn mungkin dpt kau buat..
pointnya....sila menghargai..

Thursday, October 21, 2010

sains itu fakta je kan...hueks..!!

(sukhoi,russian punya tech,mesia beli,woi buat lh sendiri,)

bilamana aku menumpukan perhatian..
aku akan nampak...
lebih daripada y ditunjukkan...
bilamana aku cuba memahami,saat org lain sudah tidak lagi berminat,
aku menjumpai,lebih daripada y sepatutnya..
bilamana aku mencuba,lebih dari y aku mampu,
aku akn end up lebih dari y aku expect..
mahu tahu sesuatu...??
aku suka kimia dan fizik...
dan 1st equation y aku belajar...
ummi+ayah=aku..
************************************************
dan 1 principle y aku pegang skrg,keabadian tenaga..
tenaga y abadi,tidk bole di cipta atau dihapuskn
dan..aku tahu,benci,sayang itu juga adalah tenaga...
maka..........
semuanya,bole diconvertkan kedalam bentuk y lebih baik,
agar tak meroskkn diri,agar tk meroskkn sekeliling..
damn u stupid feelin'.

exam...lagi 2 minggu.!!

*******************************************************
aku tukar bckground sebb aku tk mahu..
blog aku nmpak terlalu ramah..
ramah itu payah..

jangan difikir sangat future things..ye k??

image uploads will be disabled...
(haiyaa....tk de gmbar menarik pon nk upload..)

pejam celik,pejam celik..
dah nak habis sem 3...7 sem lagi berbaki..
aku nk masa berlalu dgn perlahan,agar persedian aku rapi..
tak ade cela,atau cacat..
aku tk nk cepat,semua org sdg ckp,nk GRAD..nk nk..
kau tahu...
kau ckp j,aku tersentak...
aku seram..kalau itu tanggunjawab..
sekarang pon galas bnde y sama.
ya tanggunjawab...
tapi ianya berbeza..byk bezanya..
hmm...
aku bukan mereka y takut pada tanggunjwab...
kalau dah,dah lama aku lari,bwk diri..
bwk hati,aku bukn mrk y penting diri..itu bukn aku..
dan krn itu aku stay disini,bergulung2,gumpal2..
dan aku juga bukan y suka pd nya..
aku manusia y takut..
takut tak tertunai apa y dipertanggunjwabkan utk aku..
sangat takut..
apa kau orang tak takut???
tak takut???

note:
agak2 kan,lau minum coffea
(1 sudu coffea classic,1 sudu gula,2 sudu coffeamate)
3 gels dlm 3 jam lebih,still mengantuk..
apa y terjadi yer..??beyond the limit

optimis quote:
tak kira selambat mana aku bergerak kedepan,
tk kisah sebnyak mana lagi y aku tk sempat gengam..
aku akn tetap cuba bergerak,n mengapai..
"buat ulat,buat ulat,buat ulat"

Wednesday, October 20, 2010

ni j y sesuai skrg..buat masa skrg!!

failed emosi managemt....wuargh!!


kuar..ptg semalam
minum2 air lepas kelas...
and then terjumpa seseorg y mirip 'dia'..
aku tgk,cuba tahan muka...dari berubah kaler..
and then
"sampai mlm aku ingt,sampai sekrang lah kiranya"..
masalah kan,,??

oii,,pakcik suih,suih, g main jauh2...
saya bnyak "kerja" nk buat lagi utk 5 thun y mendatang..

one word to say:
miss u, really miss u..

optimis quote:
kerana aku percaya,
Allah selalu adakan y terbaik utk hmbanya y berharap kepadanya..
maka aku,
letakkn sepenuh harapan padanya???
apa aku akan kalah???
tidak ..tidak
-outsiderz-


Tuesday, October 19, 2010

kaku....pernah terjadi dulu...

(foto lama,aku tak ade masa nk snap photo baru)

status aku di FB pada oktober 2010,,,
"renovate hati.."
kalau bole semuanya aku nk renovate,agar lebih tulus jadinya...
lebih baik kiranya....
****************************************
start june 2009...
tiap hari aku bgn pagi...tgk mentari..
aku ckp pada diri,,,g kelas,
jom ikhlaskn diri,jom belajar utk ari mati..
tapi kan...
kdg2 sparuh hari,kdg2,tk smpai separuh kdg2 sejam dua j..
sangat kadang2..ianya kekal utk 3,4 hari..
dan esoknya..
aku bngun dgn semangat y sama....
dan .....bnde sama berlaku..
aku mahu,aku tetap,aku cekal,aku kuat..
aku mahu aku ikhlas,,,aku mahu ia lahir...
terus,telus dari hati...
jadikan hati ini....sebersih sejernih...
secomel mungkin...
***************************************
oktober 2010..
apa y dah jadi pada hati....???
ulang lagi....status FB pada Oktober 2010
"renovate hati"

note:
aku failed exam,
apa rasanya.....??
tak rasa apa2...sies,beku dan kaku..


Monday, October 18, 2010

aku mahu kamu tahu,tnpa aku memberitahu..

ladang teh sabah...
Health Promotion 2010

aku selalu menulis secara samar...
berbayang bayang mungkin
ya tentang "bayang2"..
dan harapanku,
kamu dapat mengenali jasad pada bayang2 itu..
jasad y menjadikan bayang2 itu..
kamu tahu?? bagaimana ianya tercipta..
scra saintifiknya,
objek y telap bilamana di sinari cahaya y tidak sama darjahnya
dgn tempt tetapnya jasad..
....akn tercipta lah bayang2 itu...
apa y kamu tahu lagi tentang bayang2,ianya hitam..
hnya 1 warna,tiada lagi y lain...
hanya 1..
dan pada fikiranmu.apakah warna jasad pada bayang2 itu itu??
putih kan??berwarna kah?atau...
masih sama....hitam kelam...mcm bayang2nya...
kalau bukan secara saintifik???

aku tinggal kan kamu ini ,,utk berfikir..
fikirlah...
cuba fahami...

ini kali terakhir aku mengataknnya!!


aku bukan manusia y bnyak ilmu,maka tulisan ku juga kurng ilmu
aku hanya menulis tentang sesuatu y aku arif,y aku faham...sepenuh jiwa
kedatangan mu tidk ku alu2kan,kepergian mu juga tidk ku hiraukan
biarkan kita berpapasan...tnpa suara..
ianya lebih bagus kiranya..
aku bukan berdendam....cuma
aku meletakkan segala menyakitkan di tepi..
dan berjalan melintasinya...
tanpa riak....
kerana..aku tahu..
apa y aku tahu,kamu tidak tahu!!


ikan y pelik..sies aku tk pernh nmpak
ni lah target kiteorg
y ni,aku tgk j...sentuh ,nk g dekat pon tak berani


optimis quote:
aku takkan berhenti,bila kamu memintaku berhenti..
tapi aku akan berhenti,
bilamana....kamu sudah tidak lagi memintanya!!
sure...
hak hak hak hak...!!

Sunday, October 17, 2010

aku sediakn rules y mudah utk kamu..!!


aku bercerita...
dan aku tidak memaksa kamu utk mendengar,
tidak akn memaksamu utk bersetuju dgn ...cerita2 ku..
dan...aku tidak menghalang siapa2 mahu mengutuk ceritaku..
aku mengamalkn...
konsep bebas...
ya,kebebasan,,,kau bebas membuat pilihan..
bebas utk kebelakang
atau kedepan
dan pilihan aku adalah utk terus menulis...
dan aku bebas menulis
tentang....emosi...
ini bukan blog y hidup bloggernya bersinar,
mempunya hati y berkilau sekilau mutiara..
itu bukan aku,,itu mungkin kamu
aku dan emosi aku...
ianya ....hanya 1 cerita..
ditengah ribuan manusia...

aku beri kamu kebebasan.dan aku juga ingin kebebasan dari kamu
note:
aku berhenti melukis,kerana aku sudah mula menulis..
menulis menggunakan perkataan..
melukis aku gunakan lakaraan..
sama..bagi aku..
ianya adalah medium..utk aku menyampaikn...
segalanya.......ya segalanya!!
idea nya sama.....cuma aku menyampaikannya..
melalui cara y berbeza..

optimis quote:
kau memerlukan lebih dari M16,sniple riffle utk membunuh aku,
aku kuat kini,,hari ini..kebal..
kau tahu???kebal...

Saturday, October 16, 2010

luruskan hati..biar ia selari dgn tingkahlaku!!

(pasar KK,beli ketam)

aku ada kawan..
ramai...tapi tak ramai y betul2 "dekat"..
aku restrict kan...
utk bberapa org sahaja...
mrk sahaja..
**************************************************
dan ini antara aku dan si teman...
Ym..

aku:salam,pe khbar
dia:salam... aku nk nngis bole..
..............................................................
aku:berapa byk y kau tk faham
dia: 90%.
...........................................
aku:kau tahu,mslh student cuma 1.....susahnya belajar..cuma cari jln utk belajar
dan dlm situasi kau 1 lagi,maslh pkwe..
ada 1 lagi mslh pd kebnykan org....duit belanja
dan ade jugk org....masalah family...
sedarlah...kita lebih bertuah,ada lagi y lebih teruk..
tau,kelebihan itu selalu datang dgn tanggunjawab
dia:sayang kau,k ar...daa..
****************************************************
reference:
masalah duit belanja
dulu ade kakak master jual roti,time lepas mgrib,dia teriak "roti,roti"..
lama aku perhati,aku tgk,aku tgk dia gigih,walau tk ramai y beli,
dia tetap jual,n teriak,bwk roti naik turun tangga...
aku tk rasa hasil jual roti tu diguna utk beli make up...belajar lah tu..
dan dlm diam.aku kagum,,,kagum dengan kegigihan dia..
dan kagum itu kmbali pencipta manusia...
cipta manusia gigih itu utk jadi pengajarn pada semua..

masalah family:
kalau balik umah kan,mesti mak ambik dekt bus stop,airport..
then mak masak sedap2,nk apa2 pon dpt...
mak ckp elok2,tnya itu ini..
bila nk g u balik,byk j benda y ditapau,y dibeli
kan kan kan kan...indahnya hidup dgn kasih sayang
tapi itu bagi kamu,tidk pada dia..semua itu tidak ada pada dia..
harapn aku.,,moga dia tabah.....
pada dia y sedang belajar kt KL..

note:
rasa hampa itu bukan sesuatu y manis utk dikenang
atau juga diucapkan selalu..
maka............menghampakan org..itu selalu aku cuba elakkn..
kau tahu,,
cukuplah aku sorg....
merasa hampa....

aku mahu berdiri di atas awan !!

(batman=y first)

sesak...pernah terasa sesak??
kau tahu ianya membuku didada..
bergumpal,,,menjadi sebati,keras dan menusuk
dan aku keep cakap pada diri..
sabar...sabar...sabarmu itu akan terbalas nanti
mereka terus menekan aku....
terus....dalam dan semakin dalam
dan aku terus bersabar...
sabarku tebal....dan....makin menebal...
we'll see..
tekanan mereka atau sabar aku y akan
habis dahulu..
habis..!!!

(cik pan n anak=2nd)

optimis quote:
tidak perlu hiraukan kata2 org pada diri..
krn mrk tidak tahu apa2..
hiraukan apa katamu pda dirimu sendiri..
krn kau y tahu almost segalanya
-0utsiderz-

Friday, October 15, 2010

dunia mkin maju...manusia makin kurang mutu!!


meeting with dean:
prepare yourself for future,houseman,ianya tak senang,
kena tahan dengan stress,
doc zmn skerg byk y tk tahu buat,oncall sekejap dah penat
kdg2 bnde2 y simple pon tk tahu buat, lepas tu mula lah menipu
cuba2 buat,dan end up dgn sakitkan pesakit.
ianya berlaku skrg..
pastikan bole berfikir dgn baik dlm semua keadaan n masa..
lau tgh mkn,tidur tau apa2 shj..
bila dpt call terus pergi,itu tanggunjawab...
kena marah itu biasa,,dah jadi mcm hmba..
dan saya yakin ramai antara kamu y masih tidk bersedia
kamu sepatutnya dah bersedia sejak first day..
sepatutnya
prepare yourself...
body,mind n soul..
dia membandingkn doc dulu n sekarang

"aku jadi hairan....tak sanggup,tapi masih nak buat..
aku ni tak nak buat,tapi aku dah sanggup.."
berbeza itu...
sangat....berbeza...

optimis quote:
kalau aku tk dapat berlari,aku akan tetap berjlan
utk kesana!!
utk
jadikan "itu" kenytaan

hilang

kau tahu,,,
aku duduk membelakangi pintu....tika di meja study..
bila bangun dan menoleh kepintu..
aku akan terbayangkan ....sesuatu.
berdiri...and muncul di pintu.
ianya seperti aku menzahirkan fikiranku..
satu fikiran...
ke dalam bentuk y mempunyai zarah ,dan jug warna..
kapal,adik aku,pocong....n segalanya..
hari ini aku menoleh lagi...
dan.......ianya kosong...
kosong...
kau tahu apa maknanya itu??

Thursday, October 14, 2010

tidak perlu dilafazkan

(my HERO)

dah 20 tahun aku hidup
dan 1 kesimpulan y ingin aku katakan
bagi pihak ayah aku..
kerana dia tak pernh ckp....dan takkan!
"I'm trying to give u the life that i never have"
kan ayah???
even,tk pernh ckp.....
aku tau,,,how much He care!!

note:
ummi,ummi,ummi,,,
ayah!!




lau aku cakap sorg2 itu norml,lau aku tk ckp tu y tk normal!!

otai kan....hak hak hak....
comelnya panda...

sambil dengar lagu 'kasih tercipta'..
faizal tahir...aku hirup slow2 teh Boh tmbh 2 sudu gula...
cuba digest note tentang hypertension..
dan tnpa sedar...menyanyi2 kecil ikut faizal tahir..
sejak bila ntah aku dgr lagu mamat ni..
erk...lagu dlm winamp aku dah jadi 1047...

positive quote:
apa aku bole buat,,,
kalau cikgu nk ajar bnde y payah2
kalau cikgu nk ajar gaya klasik,sies gile klasik
jika slide cikgu mencecah 100 dlm 1 jm..
lau tiba2 cikgu ubah kelas ,kejp kata pagi,ptg...eh eh esok pulak k..
tapi....aku bole buat mcm2...
sebab ........buat tak aku y pilih ...
kau pon bole,,,sbb hidup ni kita ade pilihan..
pilih pilih....pilihan bersama!!


Wednesday, October 13, 2010

rekalah satu utk kamu!!


Dinner: susu segar+cheesy stick
place: tepi pntai,ombk bergulung2 besar,
waktu: 5 ptg,still dikira dinner ar ,walaupon awal.
******************************************
gembira,,,gembira,,,,
dapat lah mkn roti tepi pntai ditiup angin y menggila..

mungkin apa y mengembirakan bagi aku,
ianya tk mmberi apa2 mkna bagi kamu..
definasi gembira aku tidak mungkin pernh sama dgn kamu..
aku telah mendefinasikan nya...
dan...aku bagi kamu mendefinasikan...utk kamu..
there is a fine line....between...u and me...

optimis quote:
hidup ini terlalu sekejap utk perasaan
menyesal y lama itu!!!

dengar!aku menulis dari pengalaman!!

ade sorg forumer come out dgn satu msalah..
mungkin terlalu besar bagi dia..
sampai kiteorg semua kena bantu..
"macammane nk hilangkan rasa kecewa"..
erk,,,dan dia adalah seorg lelaki...
aku gelak j....
bagi aku,tu bukan masalah dia..
masalah dia adalah
"dia y tk nk hilangkan rasa kecewa tu"..
hampeh punya lelaki.,..
carry j lah hidup,buat2 sibuk dgn kerja,
lau rasa sedih,
lepak ar dgn family kawan y sayang kita..
n then gelak lah sampai terguling2..
makan,g melancong, dengar muzik..
sampai satu saat,mungkin dah bertahun2 lepas tu..
tiba2 j kita kan rasa....
yang rasa itu dah tak ada...
y memudarkannya adalah masa..
itu pon lau kita cuba ged rid all the stupid feelin tu sedayanya kita..
if not u ar the stupid person y masih mahu tenggelm dlm perasaan cmtu..
masa pon tk bole buat apa2,lau diri
lembik lemah tak bermaya!!
tau kan tau kan..
hidup tak ade lah terlalu lama utk hnya merasa kecewa..
so,jom bergembira!!!

note:
berjayanya aku adalah berjaya dari definasi aku,
dan mungkin kejayaan aku itu
tidk ckup tinggi utk definasi kejayaan kau..
but i don mind!!!

positive quote:
...........
tak ade hari ni....dah tk bole nk fikir...



Monday, October 11, 2010

mahu kira bintg!!!!langit,please jgn hujan!!!

(cm ni lah muka Cik Pan aku,tnpa riak...)

aku tarikk bantal,letak kepala, terus menarik Cik pan ke dada, peluk erat2
Dan ku tekan fon..
Dari huruf A sampai Z..
satu persatu nama ku baca...di contact list fon aku
Ingin aku call, bercerita...
soal hati,soal diri
aku harap mrk faham,
atau mengatakan sesuatu y buatkan aku tenang
aku harap,ada y akan buat aku tersenyum panjang
aku harap,
hmm.....
aku set up alarm pukul 3 pagi,dn letk fon bawah bantal
dan tidur
bagaimana ingin ku kongsikan rasa hati
jika aku tidk percya org lain lagi..
pernh kah rasa hilang percaya pada dirisendiri???
ya diri sndri??
aku merasainya skrg..
jika aku sndri tdk prcy pd aku,mana mungkin aku prcya pd y lain..
tapi...
sperti cite lepas...dan seperti y aku dah tulis
aku hnya percaya pada DIA..
-----------------------------------------------------
aku telah cuba utk bercerita,berkongsi rasa,
aku failed utk buat mrk fhm,n mrk failed utk memahami.
so????.....titik..

note:
aku tk doakn hidup aku mudah tnpa hlangan@dugaan.
aku hnya mtk KAU tabahkan hatiku !!
hadapi segala cabaran..!!

bila kopi dah tk mmberi effect,aku minum teh

(pemandangan malam dari bilik aku)

aku tak mintk byk,aku tk mintk lama...
cukuplah barang seminit,secubit...
utk kau menoleh,memndangkanku dan senyum..
aku bnci pd mrk y memndang dgn tafsirn mcm2..
even tidk dikatakan..dgn perkataan
awas,aku fhm apa kata matamu...
awas,aku tahu y mata tidk pernh menipu..
dan oleh itu.....awas dgn aku!!!

aku ckp j,lau nk dgr,tk nk dgr,
aku tk pernh rugi,untung juga tidak.

optimis quote :
erk..
kelebihan itu dtg sekali dgn tanggunjawab..
ingat
ingat
ingat

Sunday, October 10, 2010

aku manusia y beremosi...fail emosi management!!

dalam winamp aku...ada 938 lagu..
dari outlndish,inteam mahir zain,nickelback,muse smpai lah nirvana..
aku layan semua..
*******************************************
tgh2 baca Robin(buku)..tiba2 sampai lagu ni..
aku dgr lagu ni sjk form 3...
and sejak form 4,bila dgr lagu ni..
aku rasa sebak...sies sebak..
hah kan,,dah tk masuk dlm kepala dah apa y dibaca,,

-doc tak leh fail emosi management-

Saturday, October 9, 2010

jalankan lojik itu..laju laju


tmpt: bilik aku
aku:aku
dia:senior aku.
medium : yahoo mesenger

aku: salam,akak mintk pinjm buku
dia: waalaikumussalam, buku apa???
aku: apa2 shaja asal tiada kaitan dgn medic..tidk terlalu tebal dan tidk 'berat'.
dia : oh,sirah nk??
aku: apa2 sahaja
dia: dtg lah bilik akak
aku: skrg 19:42, 20:00 saya smpai bilik akak..

tempat:bilik dia...
medium:mulut dan telinga
aku :salam
dia:oh,salam,masuklah...ni tgk lah buku y akak ada..
********************************
selesai tgk buku..2 bijik
******************************
aku:posting apa skrg akak??
dia: surgery,tgk ni (buku surgery manipl atas meja dia)
*********************
lepas ucp Tq aku tarik tombol pintu..
dia:erk,kamu ok tak???
aku: knpa??nmpk mcm tk ok k??(gelak2)
dia: tk lah tiba2 nk baca buku bkn medic...
aku: saja j...
dia: ok lah..(gelak2)

note:3minggu lagi exam final sem 3 y ada 4 module,
tau..334..

optimis quote:
jika telah berusaha utk berdiri setinggi bukit tapi tidk dapt..
bergembiralah kerana mmpu lagi berdiri..
cuba sedut udara dlm2,smbil depa tgn luas2..
dan jerit..
"hai bukit,satu hari nnti,kamu y akn mendongk memndgku,
bukn lagi aku"..
cept2...semat dlm hati...!!!