Saturday, August 4, 2012

yang kita rasa kita faham,tapi sebenarnya kita tidak

tahun 1 adalah tahun pertama 
aku mula bersolat di sabah

di bilik,di masjid UNi, 

2 tahun lepas,aku berpeluang solat subuh di puncak gunung kinabalu
sujud di batu-bata yang sesejuk ais
di kelilingi manusia belbagai bangsa dan agama

setahun yang lepas,
mula bersolat di sandakan,rumah disandakan
di Hopsital sandakan, di masjid sandakan

waktu euro hari tu,
subuh aku di masjid terapung di kota kinabalu
beriman dengan 'imam suara sedap dan muda mungkin"
hahahahahahahaha

awal bulan lepas,
aku bersolat di sebuah masjid yang aku boleh klassifikasikan
sebagai 'masjid tinggal' di sebuah kampung di kudat

tadi,aku solat di belakang sebuah restoran atas air
setelah menggunakan air yang 'hidup segan mati tak mau ja' sebagai 
air wudhuk

dah terlalu  banyak tempat, 'hak Allah" di bumi ini
telah
menjadi bukti aku pernah sujud padaNYA

cuma terfikir je tadi ,antara solat-solat itu
yang mana aku betul2 khusyuk,yang betul2 aku 'solat'
semua kah  solat aku 'diterimaNYA'?

hmmmmm

Health promo yang sangat menduga 
kesabaran dan juga iman tadi

2 comments:

nadiahnadho said...

wah besnye bole igt solat kat mane. tadi kitorg solat berimamkn org palestin kat masjid terapung. hehe

Outsiderz said...

owoh...
orang palestin tak nak datang jadi imam dekat kudat ke...

rugi saya tak ada di KK
:(