Saturday, October 15, 2011

just hold onto me...and i'll hold onto you

team futsal first year..


dari sekolah rendah aku memang jenis yang bersukan
tiap2 kali hari sukan,aku akan ambil bahagian
dari sukan olahraga sampailah lari dalam guni,aku suka untuk menyertainya

berlari-lari,bergelak ketawa,
mengatur strategi,merasai manis pahit pada
tiap kemenangan dan kekalahan
ini meninggalkan kemanisan dalam hidup aku

bola jaring,tampar,baling
hoki,badminton,pingpong semua sudah aku rasa

pinpong.....adalah permainan yang paling 'cool'..
lebih kurang 6 tahun aku memegang bat pinpong..

sebenarnya ,tajuk entry ini bukanlah....."apa itu pingpong"
ya ia still mengenai pingpong,
tapi apa yang sukan ini tinggalkan dalam diri aku..

form 1,aku adalah satu2 nya pelajar tingkatan 1 yang terpilih mewakili sekolah
yang selebihnya senior2..
aku hanya ikut mereka berlatih,segala macam latihan,lagak junior kan?
dan kapten pasukan memberi kami kata2 semangat,
mengajar segala macam trick..
kadang2 aku ingat ,kadang2 aku lupa..
hahahahah..bukan kadang2...
selalunya memang aku lupa

tahun demi tahun,
seorang demi seorang senior2 meninggalkan sekolah
tingkatan 4 hanya aku yang tinggal,
aku mula memcari pelajar2 baru untuk membentuk pasukan baru
cikgu???.....
cikgu serahkan pada senior kerana
cikgu pinpong itu bukanlah manusia yang pandai memegang bat pingpong...
bukan salah cikgu...aku tahu itu.

memang tiada cikgu yang pandai waktu itu...waktu itu lah
takdir bukan ?

disini aku mula merasa,
beban dan tanggunjawab senior dulu,
lihat junior2,bentuk team,tanamkan semangat pada mereka
pada yang punya kelemahan,bantu mereka mengatasinya

dan bila tibanya hari pertandingan,,,ya di perkampungan sukan
aku perlu belajar lagi untuk menyusun strategi,
perlu pandai menurunkan pemain mana..untuk melawan pemain mana
semuanya perlu diteliti,
ditimbang dan diperhalusi sebaik mungkin agar kemenangan itu pasti,

kalau dulu ,aku memang tidak langsung tahu mengenal pemain
sekarang,berkat latihan bertahun-tahun dan tunjuk ajar senior
aku tahu...pemain itu amatur,
pemain itu punya kelemahan di sebelah kiri,
pemain itu tidak tahan pada asakan mental,
pemain itu unpredictable..
pemain itu senang dimanipulasi,dia kurang cekap meneliti pemain lain
pemain itu bole dibawa 'berbincang',..hahaha

bila permainan double,
aku perlu mengajar junior2,aku perlu melatih mereka
seorang perlu menjadi aggrassive,berupaya melakukan offensive yang rumit
seorang lagi perlu bagus untuk defensive,
dan aku perlu serasikan mereka....aku perlu tukar jika tidak serasi...
dan bilamana aku tidak punya pilihan lain lagi
aku perlu lakukan apa sahaja agar mereka serasi

dan kerana itu mungkin..
mungkin kerana keterpaksaan aku untuk mengenali manusia
dari body language,percakapan dan juga semangat2 mereka,
aku kini lebih pandai menganalisa,
lebih pandai untuk mengasingkan apa yang perlu dan tidak
aku lebih tahu mana manusia yang punyai sifat y bagus dan tidak
aku lebih reti memahami perasaan mereka ...
aku lebih memahami perkataan mereka,bahasa badan mereka

dan entah bila,
dalam hidup seharian pun,
aku mula lebih memahami patah perkataan dan juga gaya ia diucapkan
dan mula memikirkan ...apa sebenarnya rasa 'dia'
cuma kadang2 aku buat tidak faham

sebab bukan best sangat
bila kau tahu "banyak" tentang mereka
dan mereka tahu kau tahu tentang mereka.
heh..

betul bukan,
manusia itu belajar dimana-mana sahaja.
bila-bila masa sahaja,

asal mereka sanggup...

No comments: