Wednesday, June 27, 2012

aku perantau II

sambungan kisah water rafting.....

train yang aku naik itu berlalu melintasi rumah-rumah penduduk kampung
penduduk kampung akan naik membawa barang utk dijual di pekan
getah sekerap dan sayur-sayuran
berdasarkan pemerhatian,aku kira train itu sahaja pengangkutan bagi mrk
aku sedar,bahawa aku bertuah,
kerana di UNi ayah membelikan aku sebuah motosikal untuk ke kelas

aku bukak buku Hlovate bertajuk contengan Jalanan
memang  buku ni sangat bagus untuk dibaca di jalanan
menceritakan tentang manusia2 berjalan mencari kebenaran

aku tutup kembali buku selepas 3 helai aku baca,
dan mula mengira bilangan penduduk kampung y memakai tudung
mahu mengira berapa ramai yang Islam diantara mereka
1/10 mungkin yang memakai tudung,
dan aku harap bukan 1/10 itu sahaja yang Islam
aku mengharap bahawa semua di dalam train itu islam
cuma mereka tidak memakai tudung

manusia yang miskin harta tapi kaya jiwa dan agama
lain dari yang miskin segalanya
bahkan dapat juga dibezakan
dengan yang kaya harta tapi  miskin agamanya

bukan ke aku pernah cakap,
yang bahagia itu bukan pada harta didunia
ianya sesuatu yang ada didalam hati
yang terpancar pada diri,perbuatan dan pertuturan

hampir menagis bila mengenangkan
they (penduduk dalam train)
akan end up diorang punya life just like that
dalam kemiskinan harta dan juga agama

semoga satu hari terbuka hati mereka
pada kebenaran yang akan membawa mereka
pada kemuncak kehidupan 

pakcik y jual air 100plus dan carslberg.

No comments: