Saturday, May 21, 2011

siaran TV

kurangnya agama dalam diri buatkan runtuhnya insitusi kekeluargaan
dan runtuhnya insitusi kekeluargaan membawa kepada banyak
permasalahan sosial.
bukankah Islam itu cara hidup...
dengan agama hidup mempunyai arah,
dengan agama
manusia tahu tujuan hidupnya,
dan tahu kemana pergi selepas matinya

anak-anak itu umpama kain putih,
ibu-bapa lah yang bertanggunjawab untuk mencorakkan anak-anak itu
tambahan di zaman sekarang,
dimana anasir2 luar yang mungkin akan berjaya memesongkan anak2 kita...banyak
disini,kekukuhan insitusi keluarga bersandarkan islam itu penting
kata2 ayah,nasihat kakak dan umi,larangan abang
itu akan menjadi benteng pada anak2 dari terjebak

pendapat aku,
anak-anak di malasyia ini berhadapan dengan masalah yang besar
bukan masalah malnutrisi,malaysia bukan negara perang,
malaysia aku ini negara y merdeka dengan hasil bumi dan minyak mentah,
minda...minda anak2 kita semakin hari semakin 'layu'
jangan terkejut jika makin ramai anak2 yang mempunyai cita2 'sementara'
'man nak masuk raja lawak'
"lia nk masuk Af,tak pon mentor"
"tak nak lah,nk masuk menari-nari tu"

sebulan dirumah,
aku usha-usha siaran television tempatan,
semuanya corrupt,
hiburan semata-mata,realiti tv yang ntah kemana
yang masuk pertandingannya bangsa kita,manusia seagama dengan kita
yang melihatnya,juga bangsa dan mereka yang seagama denganku,
macam mana mahu berperang kalau hanya tahu melawak
macam mane mahu mencipta roket jika hanya tahu menyanyi
macam mana mahu majukan bangsa/agama jika berlibur hari-hari

dulu aku pernah cakap,
tiap dari kita,tiap hari memberi sumbangan pada dunia dan isinya
sama ada sedar atau tidak tu je..
sumbanglah sesuatu yang berguna utk bangsa dan agama..

tu belum masalah homosexual (assignment aku dulu),akhlak,buang bayi,
murtad,keciciran belajar,lumba haram

pihak akhbar,tv,radio tak cakap sal masalah sosial bukan bermakna tak ade,
ade je,hari2 tengok ...
masalah pendidikan rakyat,masalah kesihatan,masalah agama,masalah pendatang asing
cuma dieorang lebih suka cakap pasal
'video sex ketua pembangkang" yang ntah betul,ntah tidak tu
haih....

note:
anak-anak kita=hanya kerana cintaku pada kanak2,pengganti aku nanti
(aku belum kawin,dan tidak ade anak)

2 comments:

minico0per said...

tul tu mida..dunia skrg sgt t'cabar..media's influence sgt mudah mnjajah minda remaja skrg..y pling seram skrg dunia intrnet y xde border lasum..seram th0ugh..gane r genersi akn dtg t..cabarn utk kite y akn hadapi future gen..s0,ay0hh,p'siapkn dri!!

Outsiderz said...

bnde cam ni kena ramai2 buat ..
marilah kita sama2..
moh lah