Thursday, December 22, 2011

aku mahu dekat dengan mereka...

aku: ya' (adik aku),abang(adik aku juga) mana?
ya' (adik aku): oh,dia g usrah dekat kuala terengganu
aku: aik,jauhnya,mau dua jam tu
ya': ntah dia,sekolah kot,tapi buat dekat masjid luar sekolah
aku: oh,usrah luar eh..ok,bila balik
ya':ntah la,esok lusa kot...

bilamana difikir-fikir balik,ditenung-tenung balik
keluarga kecil dan juga keluarga besarku
 bukan tergolong daripada manusia-manusia jahil agama
beberapa mereka belajar bertahun-tahun nun jauh di timur tengah,
di sekolah-sekolah agama,di pondok-pondok
bahkan ada yang telah menghafal 'kalam Tuhan"

dan segala ilmu yang dipelari mereka itu,dapat dilihat kerana
mereka mengamalkan dalam kehidupan mereka..

keluarga aku memang macam tu?

aku?

kan ke iman itu bukan benda yang boleh diwarisi ataupun
genetically inherited

kan?

3 comments:

Anonymous said...

iman x dapat diwarisi ..hehe menyanyi plak... adik ada yg pmr kan ? dpt brape ?

emy|farid said...

berusaha ke arah yang baik..... alhamdulillah

Outsiderz said...

adik miza: hahahaha,dia dapat straight..syukur..
adik berapa dapat?
smaasza kan? rangking ke-10 negeri
terengganu..

emy: i/Allah,sama-sama kita usahakan.
kadang2 tahu,cuma tidak mahu lakukannya