Monday, July 5, 2010

Health promotion 2010


health promotion...da jadi benda wajib kat sini..
semua org kena buat,,semua org kena rasa...
preparation utk buat bnde ni...bkn sng...
dari cari tmpt tinggl,mtk persetujuan dgn org kmpung.mkn ,aktivt,alatan,segala bagai.......
kami satu group.......buat sendiri....
susah senang satu group tanggung,1 group kena duk berbincang cari jalan selesai...
n aku rasa cam tak percaya aku bole buat aktivti camni...ahakz....
credit utk ahli group y komitmen dgn kerja...
y putih jadi hitam,y gemuk jadi kurus,
y lembik jadi kuat,.....pengorbanan tu y penting..lagi bagus bilamana ianya datang dengan keikhlasan

kerana DEAN
'dean ni pesal buat health promo plop,sengal tol,dah lah bnyak nk study,dah lah benda ni mkn masa"
tu y aku rasa sblum aku pegi buat promo tu..
tapi...
kerana dekan aku mementingkan hubungan dengan masyarakat...so,terpaksalah kami semua datang awal uni,,,
dan g lepak kampung-kampung.
bercerita dgn org kampung,mendengar dieorg berckp,blajar cmne nk tarik mint dieorg, blajar cmne nk msuk dlm masyarakat dieorg...it's not easy,,but posibble j..
ahakz..
credit utk prof osman,dean aku....

so bila tgk and tenung2 balik..aktiviti mcm ni ade baiknya jugak...
ye lah,,,slain boleh kenal org sini,adat sini,makanan,bahasa...
soft skill....
bnyak lah jugak y aku belajar...
sp..belajar2 selagi ade masa dan ade upaya..


erk....
di strawbery farm...
ahakz...bila da tak ade aktiviti nk buat..baiklah g jalan2 tenang fikiran...
ye lah...leh gak hirup udara segar sambil jalan2 cari pasal kat sini..wink wink ...aura jiwang j masuk taman2 camni...

ahakz.....
really enjoy health promotion,even 1st week tu semua bende tunggang terbalik-tak lengkp-tak comel-tak dpt sambutan-tak meriah-blurr-tak paham org kmpung ckp-rasa nk balik-menyesal-...
tapi..bila aku decide nk stay and tanam azam nk lepas..
bila betul2 nk buat
bila aku btol2 nk tolon org kmpung...
best j...
aku balik semalam dgn muka gembira,dgn hati tenang,dngan lapang..
sbb ....aku da dapat buat....berjayalah tu ....ahakz..
credit utk aku..

part paling worse...
ni bila masuk part handle budak sek,aku mmg pressure habisan lah...
dieorg panggil aku cikgu...HAHAHAHA.....ade rupa cikgu k aku ni???
whatever...
"cikgu2 bole k saya kuar sekejap"
"tak bole.kamu kena dok kelas diam2,nanti cikgu datang balik"
sungguh weird rasanya bilamana berpura2 jadi cikgu...
cikgu not equal to mida..
conclusion,bdk2 memang sush nk kontrol kcuali adik aku..
dan aku tak tahu kenapa budak2 kat sini..degilnya 10/10.....
semua jenis bising2-tk ikut arahan-nakal...
habis sakit tekak menjerit....alahai...but ianya tinggal as memory dah tu..
nasib baik tak ambik maktab jadi cikgu..lau tak mati lah aku
kan k betul tu
y
things happened for some reasons....

aku suka...
sejuk2,,tenang2,tak ramai org...dan bole sembang2...
ahakz...
kadang2 dalam ribut2 buat aktiviti smpat lah jugak layan perasaan y mmg parah
di sini dan di sana...
air da rasa cam ais kat sini..
tapi satu j y tak elok...bau lembu y sangt kuat..sampai hilang mood aku nk bersenag -lenang dgn lebih lama lagi disana...
bila difikrkan balik..dok sabah ni bagus j...sangat sesuai dgn jiwa aku..
ye lah ..sejuk,tenang,,,
tapi walau camne pon...
aku ttp anak TERENGGANu...
utk
terengganu
"kasihku abadi
cintaku hakiki
sayangku bersemi
setiaku disini"
ahakz......


erk...muzik
lau difikirkan... muzik tu hiburan semata-mata,dunia j tu..
erk...di majlis penutupan,penduduk kmpung mtk kami2 nyanyi lagu...erk lagu dusun..
dan aku surender...jadi tukang tgk and tepuk tangan j lah.
sbb sejak bila lah pompuan bole menyanyi di khalayak ramai...
erk...ni bkn alim..tapi bilamana aku dgr suara mrk menyanyi cam lupa dunia-cam lupa siapa diri mrk,,
terasa sakit didada...terasa seram2 sjuk j...
"erk,y menggetarkan hati itu adalah.............DOSA...."
tiba2 aku teringat kata2 ustaz zamn sek dulu...so.!!
mcamne ar nk cakp...
even majlis tu mcam tu,tapi aku ttp stay kat sana....tak lari,tak kuar,
cuz da aku punya tanggunjawab sbagai ahli kumpulan utk memastikan segala bnde berjalan lancar...
de lah jugk kawan2 y muslim y nyanyi2....
nk ckp cm salah,tak ckp pon salah..
penghabisan aku pilih y ketiga"mencegah dgn hati"...
dan aku rasa sangt lemah,,sbb tak ckp,,,
but,,syukur sbb persmbahan dari budak2 muslim tak jadi...ahakz..
credit utk semua..
even sblom ni da ckp.
"tak elok buat bnde ni"
tapi berapa kerat j y nk dgr,,,,
biarlah sbb...aku cuma ckp....aku tk ade kuasa
de y pesan kat aku..
ckp j,,,buat j,,bgtaw j,,
lau mrk dgr,tu bagus,lau tk dgr tanggunjawab kau da lepas,,,
conclusionnya....
"hati manusia tu Allah y pegang"....
ahakz...

4 comments:

hannan said...

best nye mida dh ade pengalaman :)
gambar bdk sklh tu.. meriah btl! hehe
bila start kelas? kak hannan dh masuk kolej dh..

Outsiderz said...

erk..next week start blaja..
sal community medcine/epidemiology..
gambr=meriah..
kdg2 y tersurat
tak
selawa yang tersirat...

minic0oper said...

syabaz mida..ayt dah smakin p0wer..akak dah ckAp,bakAl d0c mmg pndai mnGAyat..byk mseJ y tersmpAi dALm ayt semp0ii..keep it uP deAr..

Outsiderz said...

mengayat??
part tu saya suka...
pape pon..
doakan saya
spy tk lupa diri.tk bngga,tak riak
doakan saya jadi biasa2 j.
n
cari redha tuhan..
gamabte khundasai