Wednesday, September 7, 2011

emo aku bertempat...kan??

haih...haih..

pada siapa2 yang ambik medic

tiada benda dalam perubatan ini fixed
semua akan berubah,tiap2 hari,tiap2 tahun dan tiap2 negara
dan setiap hari mereka akan belajar
kena belajar dan wajib ke atas mereka untuk belajar
sebelum atau sesudah bergelar doktor
tiada yang terkecuali
things keep changing and mereka mesti update knowldege..
kan??

so..bila difikir-fikir
adik2,kakak2,kawan2 yang ambik medic ini mengikut apa yang disarankan
belajar dari dalam buaian sampai ke liang lahad
i/Allah.....kan??

Bacalah dengan menyebut nama Tuhanmu yang menciptakan. Dia telah menciptakan manusia daripada segumpal darah. Bacalah...! Dan Tuhanmulah yang paling Pemurah, yang mengajarkan manusia dengan perantaraan kalam. Dia mengajar manusia apa yang tidak ia ketahui.” (Surah Al-‘Alaq 96: 1-5)

mengikut kata Iman Al-Ghazali
keperluan membaca ini jatuh pada dua benda
1. maqru'ah (al-quran)
2.manzurah (alam dan segala ciptaan Allah)
kedua-dua ini membentuk ilmu naqli (al-quran dan hadis) dan juga aqli( sains,math dan lain2)
dan ...sebarang bentuk pemisahan antara dua ilmu ini
membawa kepada masalah moral masyrakat
khalifah atau lebih sesuai pada masa kini kita panggil PM
pentadbir negara itu perlu lah mereka yang arif tentang ilmu2 ini.
kan??

masalah tentang ilmu yang dipisahkan ini terjadi di malaysia
sekolah agama budak2 pondok hanya belajar agama
sekolah sains, hanya belajar sains.
kalau ditanya antara kita pelajar sains
"terangkan dan nyatakan dengan terperinci sifat 20"
berapa kerat yang bole jawab dengan lancar....berapa kerat??
aku pon baru nk belajar balik sebenarnya...
kan??

second..
bacalah dengan nama TUHANMU
ilmu itu sempurna bila tiap pengetahuan dari pembacaan itu
kita refer balik pada keEsaanya dan kekuasaanya..
anything,semua benda itu milik DIA...
kan??

seperti kata iman As-syafie
(dan juga kata2 yang ayah dok cakap je, sampai aku pon da familiar)
jika kamu inginkan dunia,hendaklah dengan ilmu,
jika inginkan akhirat,hendaklah dengan ilmu,
dan jika inginkan kedua-duanya juga dengan ilmu

note:
post ini refer pada beberapa teman yang mempersoalkan bidang aku
aku tak bole nak buat apa2 kalau sistem pembelajaran medic di mesia
ni mengikut sistem english,
aku tak boleh nak bubar sistem,dan juga tak bole nk boikot tak nak belajar..
kan??

memang kiteorang tak ada diajar kitab ibnu sina,
dan aku juga tak baca kitab2 tauhid,feqah yang korang baca tu
tapi tolong lah faham, ini juga ilmu Tuhan
tak patut cakap yang aku tak patut belajar ilmu ni sebelum khatam ilmu agama
belajar kan sepanjang hidup
faham kan sekarang??

No comments: