Wednesday, September 1, 2010

JAGA DIRI JAGA HATI

liht gaya ckp...
jgn pakai main dgr,ambik bulat2@bujur2 apa y dickp..
tapi certain time..
kena gak dgr apa y dicakp...
my favourite kata2..
"jaga diri, jaga hati"
bila ckp @tulis bnde nim...hrp ade y berfikir barang 5 ,6 minit..
jgn mcm angin lalu j..
ianya bkn sastera,tapi ianya peringatan juga!!
ade cerita y pnjang di balik 4 ketul word nim..
agak2 kn pada y aku pernh ucpkan kata2 nim
dieorg fikir tak...???
jaga diri: ni biasa lah kan,jaga diri sndri,especially y dok jauh di perantauan,
mak ayah ,abg,cikgu dah tak ade nk marah lau buat kerja
luar alam..semua bnde cam kena timbg betul2 sblm ambik
tau buang...tp tau2 j lah,dah namanya manusia,kdg2 ter...
tapi selagi dapt jaga,jaga lah sedaya mungkin..
ALLAH tk tengok hasil,DIA tgk usaha

jaga hati:kenapa mesti jaga hati...
di dinding bangunan sekolah aku ade tertulis (hadis Bukhari and Muslim)..
tiap kali nk g kntin mkan keropok lekor, akan baca...
tapi aku hnya fikir sal ni,pada thun y kelima aku mmbacanya..
lebih kurg camni lah bunyinya!!
....."dalam diri manusia itu ade seketul daging,
jika baik,mka baiklah mnusia itu,dan jika tk maka tak lah,
katahuilah ianya adalah HATI"....
(ni bkn y betul,tapi overall ayat camni lah)
.......................................
so,jelaskn knpa mesti jaga hati...
ade lh masa form 2 kena hafaz byk hadis,,hafaz j,..tk cuba fikir..
"hadis sal....NIAT...
"setiap amal itu adlh dgn niat.........."
so..lau nk buat apa2, apa2 saja lh..cuba niat krn DIA..
nk mkn,,,,,krn nak dpt tenaga utk blajar tunai tnggnjwb pada DIA..
nk mndi,nk dpt bdn y siht..juga krn DIA..
ni bnde simple,,,,bnde y besar2 tu of course lah krn DIA..
hmmm...so,the main purpose aku soh jaga hati..adlh soh jaga niat..
tkkn nk ucp goodbye..kena bgi tzkirh y pnjng camni..
konfem2 tk nk lah mrk dgr,tk ade masa..
so,aku cuba jadikn ia pndek dan bermkna...

-aku ade kerna kau ade-
outsiderz


No comments: