Sunday, July 10, 2011

aku dan duyung di laut

sedang aku melepakkan diri di tepi pantai di atas batu2 berlumut
kedengaran bunyi bising di dalam air disertai bunyi ombak yang meningkat frequencynya
aku tenang dan bersedia untuk sebarang kemungkinan..
air yang berombak itu kembali tenang dan kemudian satu pusaran air timbul
jaraknya hanya 1 meter dari tempat aku berdiri..
semakin lama,ia semakin membesar..
dan tiba2 keluar seorang perempuan yang berekor atau lebih dikenali sebagai duyung
aku gosok-gosokkan mata kerana ku sangkakan aku bermimpi..
namun ianya nyata...

aku: erk,kenapa lah cik duyung tetiba timbul di depan hamba,dikala petang hari ini
duyung: (sambil mengeluarkan benda bersinar dari dalam air)
adakah kapak emas dan perak ini kapak tuan hamba??
aku:(teruja melihat harta dunia)..
tidak lah,itu bukan kapak hamba,hamba tiada kapak
duyung: (menyelam dan kembali lagi dengan kapak kayu)
adakah kapak kayu buruk ini kapak tuan hamba?
aku: ek eleh cik duyung, saya datang sini tak bawak kapak lah,tadi kan da cakap..haih
(sambil membaling batu tepat kena bahu kanannya)
duyung: (sambil teresak-esak menangis)...hamba hanya mahu bermain-main,
tuan hamba ambik serius pulak...sekarang hamba mahu merajuk lah......

dan dia tenggelam lagi kedalam air sambil menghempas-hempas ekor dengan kuat,
tanda protes dengan tindakan aku...

aku:...????....tak faham64X

note:
hahahahahaha......aku memang tak faham..