Sunday, July 17, 2011

Untuk semua orang yang seperti kau juga seperti aku..

kelas 5sn1/2007...tu cikgu sejarah...yang suka panggil student sayang...

bilik darjah yang senyap seprti tanah perkuburan itu masih terang.
jam sudah menunjukan pukul 10 malam..
nun di depan kelas,ada beberapa pelajar sedang nyenyak tidur..
bahana latihan sukan petang tadi..keletihan mungkin
di satu sudut beberapa pelajar masih dengan tafsir quran
menghafaz beberapa surah pilihan..
dan aku masih bergelumang dengan addmath yang menarik itu
hinggalah ketenangan aku diragut oleh satu suara sedih sebelah aku

''eh,kau beria-ria buat addmath ni pehal"
"sibuk lah kau,kau buat lah kerja kau"
"eh Q,kau lepas Spm nanti nak buat apa lah?kau da fikir?"
"hmm....ada lah jugak,engine kot..physic cam best je...kau??"
"aku ingat nk buat medic lah,cam best je kan?"

aku senyap.......sambung melukis....
dia juga senyap...melihat aku melukis

"tukar lah aliran,nak ambik medic kena ambik sains,kau sekarang belajar agama''
''dah ayah aku suruh aku ambik agama,kalau A kata ayah aku,
sampai kiamat takkan jadi B''
"kau nk aku slow talk dengan ayah kau''
''amboi,kau ingat berhasil,aku pun dah bosan nangis dengan dia,tak juga dibaginya''
''aku tahu tak,saja je cuba''
''hmmm....sedih lah''
''dah tu tukar lah cita-cita.....letak cita-cita kau.....'mencari redha tuhan dengan redha mak bapak"

tiba-tiba...
"korang berdua kat belakang tu bole tolong diam tak,orang lain nk study lah''
''oi orang depan,yang menjerit sekrg bukan aku,tapi kau..aku pon nk study lah''
................
terus aku keluar bilik darjah,dan turun dari blok 4 tingkat itu menuju belakang blok

arghhhhh......
satu gema jeritan kedengaran dari blok 4 tingkat blok study perempuan
dan semuanya gelap..
...black out angkara aku...
ok malam ni bole balik asrama awal makan biskut senyum...yeah...

note:
apa-apa yang telah jadi..ianya memang telah tertakdir utk jadi..
cuba utk jadi redha dan menerima...
cuba ya semua...

No comments: