Saturday, July 16, 2011

kopi dan cucur udang...

kehempaskan badan yang keletihan ke tilam kekabu buatan atok
menikmati rehat sesudah sehari suntuk bekerja
mata dipejam dan aku mendengar ibuku membebel didapur
mengenai perkara politik dan juga sampailah pada cerita ayam jiranku yang hilang
ku hanya mendengar,kadang2 menyahut sepatah dua
sudah menjadi kebiasaanya untuk bercakap setiap hari
dan menjadi kebiasaan bagiku mendengar tiap kali dia bercakap
aku bangun menghadap cucur dan kopi pekat
mengunyah cucur udang satu persatu..
habis sebiji,aku minum kopi separuh ...
umi terdiam melihat aku makan,dan aku berhenti mengunyah pabila umiku diam
jarang benar umi tidak bersuara bila aku dirumah
"kenapa umi"
"tiada apa2 lah"
"takkan tiada ribut umi diam je tidak bercakap"
"hmm.....umi rungsingkan adik-adik kamu disekolah,entah baik atau tidak"
"usah lah risau,mereka baik2 sahaja itu,jumaat nanti saya bawa umi melawat mereka"
.......
perbualan terhenti dengan ucapan salam jiranku diluar rumah,...
umi bergegas kehadapan dan aku menyambung suapan,
dari kejauhan aku mendengar umi kembali rancak bercerita tentang kenaikan lektrik,kenaikan harga barang, yuran sekolah, harga petrol..
aku tersenyum lantas kuhabiskan baki kopi..

No comments: