Friday, August 12, 2011

kena berani terima akibat dari segala perbuatan...

haih....para buah hati pengarang jantungku
lect dari seorang teman....
"...kau bukan budak2 lagi...fikir lah mana kau 10tahun lagi"

umur yang makin meningkat,adik2 yang sedang membesar,
umi ayah yang rambut sudah mula berubah putih,
sudah kabur2 pandangan,sudah cepat lenguh2 badan,
dan juga
dengan pengetahuan tentang dunia-tentang hari mati
tentang perasaan manusia,tentang jenis2 manusia,
tentang alam dan isinya,
tentang Tuhan punya takdir dan kuasaNYA, yang makin bertambah

sedikit sebanyak aku mula merasakan
tanggunjawab aku pada mereka bertambah sedikit demi sedikit
pandangan aku tentang sesuatu perkara juga mula berubah,
penerimaan aku pada sesuatu benda juga mula berlainan kini,
rasa aku pada tiap2 peristiwa juga mula ketara bezanya ,

aku bukan lagi budak sekolah menengah umur 15tahun
yang aci main kejar2 dengan kapten asrama-yang kena diingatkan selalu-
dibrain wash tiap2 minggu-dengar muzik tiap waktu-
bergosip mengenai entah apa2 perkara dan biarkan masa begitu saja berlalu.

belajarlah menjaga diri sendiri,mengingatkan diri sendiri,
belajar untuk lebih bertanggunjawab,lebih berhemah,lebih lembut dan berhikmah
menjaga emosi,menjaga kata2,menjaga pergaulan,menjaga perbuatan
dan ..menjaga mereka2 y hadir sebagai tanggunjawabku

setelah bertahun-tahun yang berlalu sejak aku berdiri ditepi pantai itu dulu
menyimpulkan janji pada diri sendiri bersaksikan langit,laut dan pasir Tuhan
aku sedar kini yang

aku bukan lagi
budak perempuan berjeans lusuh,ber-T hitam,yang suka rebel tak tentu hala itu
aku bukan yang dulu...

No comments: