Wednesday, December 22, 2010

3 tahun lupakan aku byk perkara...itu lemahnya manusia!!

aku tak pernh suka kimia organik dan aku memang tk tahu apa2 sal ubat ini
gambar hiasan semata-mata..

apa2 yang memabukkan dan menghilangkan waras pada manusia haram bagi muslim
korang cari lah hadis..aku dah lupa dan aku malas nk cari..
mengikut apa y aku belajar-tahu-tapi dah lupa dulu

yang aku tahu pengharaman ini datang secara berperingkat.
peringkt pertama
surah al-baqarah ayat 219
keduanya
surah al-nisa' ayat 43
dan y akhirnya
al-maidah ayat 90 dan 91

korang bacalah tafsir quran dan korang akan tau kenapa
berperingkat
aku belajar tentang ini 3 tahun dulu,usul-fiqh dan ayat hukum
dimana pemansuhan ayat2 terdahulu dgn turunya ayat dari surah
al-maidah itu y terang2 dan menetapkan hukum haram utk arak (memabukkan)
dan hari ini aku cuba recall semua y aku dah mula lupa itu
aku hanya ingat sedikit sahaja,masa buatkan ingatan aku pada hukum tuhan
itu luput..

sebenarnya entry ini kerana soalan prof Tan tadi,ya tadi masa meeting

"i just want to noe why muslim cannot drink alcohol,
what about tapai that made up from rice,ubi kayu??,tuak??
and if the medication contain ethanol can muslim take it??
cannot??
its's true??
and if drink a little nothing kan...?? tak mabuk lah!!
so why cannot??? if u said mabuk is the reason alcohol itu tidak bole???
bole lah,minum sikit tak mabuk..
some region strictly say that medication that contain alcohol cannot be prescribed
to muslim patient...ya,strictly cannot..

tegak semua kepala,6 kepala non muslim , 4 kepala muslim
dan Prof Tan,pathologist dari indon!!
gila sengal soalan
prepare pon tidak,memang tak expect langsung

aku y malas- ngantok2 pening sbb tk ckup tido semalam terus segar,tegak
dab terus bercakap,menjawab apa y aku ingat...
terus menjawab bentangkan segala y aku tahu dan ingat
nasib baik tiada soalan hukum hakam lagi y keluar dari mana-mana mulut lagi
sies gila berdebar...sies pulse rate meningkat

wei...tolong belikan aku buku fiqh dalam perubatan!!!
tolonglah!!

No comments: