Friday, December 3, 2010

satay yang menyedihkan

disebabkan mengeluarkn tenaga y melebihi tenaga y aku consumed hari ini
dengan jogging 3 round nonstop...(poyo kan)
maka dgn langkah malas aku keluar mencari sesuap nasi..
hak...order satay..sies aku mengamuk malam ni
semua bnde rasa nk telan!!

"kakak,ni satay kakak,Rm3 ya",kata budak y membawa satay pada aku
lembut tutur kata dan kemas penampilannya menarik perhatian aku

ku anggarkn umurnya mungkin seusia atau lebih muda dari adikku y bongsu..
darjah 4 atau 5 mungkin...
aku tersenyum kerana mengenagkan adikku y hanya hanya pandai main.
hari cuti adalah hari main dan hari kartun..
apa beza dengan aku dulu...
sekarang juga hari cuti itu adalah hari y dinanti-nanti ..

itu dikira membanggakan kerana dalam usia y muda,dimana budak2 lain
masih mahu main2, si kecil itu tadi bekerja..
kukira sampai tengah malam mungkin..
lantas aku bertanya
"adik,sekolah darjah berapa"..
"tiada,tidak sekolah sudah"..
sunyi seketika disitu,
disini mungkin normal kalau keciciran sekolah menengah,itu aku sudah biasa dengar
tapi sekolah rendah..itu sudah lebih..
kononnya kan malaysia adalah negara y membangun
eh..cuba lihat sini,di sabah ini,ramai y keciciran..
ramai y terabai..
agak emo disini....kesian lah...sgt kesian..

lama aku diam di sabah,banyak y aku faham dan aku mengerti sal kehidupan
banyak y aku belajar,byk yang aku faham ..
silalah merantau,silalah!!!
kau org memang cukup senang berada dinegeri sendri y serba serbi cukup
sekali -sekali perlu juga merasa susah..
agar kau lebih menghargai rasa senang itu.

No comments: