Thursday, January 6, 2011

mungkin ini kesimpulan....

ada dua pilihan..
study and keep studying until u die..lepas tu jadi smart lah..
or
u not study and u will die..mati tnpa batu nisan dalam dewan exam
still mati lah..study tak study mati juga!

hari ni belajar cycle of sleep,aku baca material sambil suap nasi!!
gila hectic hidup
!!!
pesanan utk diri sendiri ni y suka tido berbelas-belas jam lamanya!!
tiap patah kata ini adalah penaik semangat dan penitip azam
ye lah kan,sorang2...kena lah sendiri2 naikkan semangat y tengah jatuh merudum

tentang semangat atau semua bnde y subjektif itu susah utk discalakan
semua benda y subjektif,faham kan apa y subjektif itu??
yang ada sekarang ialah
sandaran pada benda lain y bole nampak ada atau tiadanya
...mensuratkan y tersirat...
"sayang aku pada kau seluas lautan",pergh,jadi hamba cinta manusia
"semangat aku berkobar-kobar semarak api obor olimpik",harap beginilah
"susah ye neuro skala 8 out of 10",skala 8 tu camane??
"atau sedihnya aku macam lepas hilang kaki",still tak dapat beza kan
dan pada y buat andaian,sandaran atau perbandingan
sebenarnya dia j yang tahu quantity pada tiap apa y dia rasa..
pada apa yang dia bandingkan
aku cakap "aku sayang kau seluas lautan"
apa mungkin bila kau cakap "kau juga sayang aku seluas lautan"
aku anggarkan kita sama sayang dan sejiwa
eh eh,lepas tu kau blah...
patutlah,, lautan kau tu lautan mainan yang kau buat pakai tangan guna pasir pantai
dulu aku heran,, kata sama2 seluas lautan,
tapi sekarang,, tak dah,dah tau lautan kau lain,aku juga lain!!
situasi kedua..sama j ni.utk lebih pahamkan
aku cakap "susah kot exam,aku rasa aku tkkan lepas lah"
kau jugak cakap "betul susah,aku rasa aku pon mati jugak lah"
eh eh...bila keluar result,kau lepas aku tak,atau aku lepas kau tak
beza kan..??beza kan...??

tu pasal aku malas nk dengar perbandingan..sastera kadang2 spoil
fakta sains itu adalah yang bole diukur dan dibukti kewujudannya,
bukn sekadar teori,ianya fixed
dan bole dibuktikan secara experimental..bukan main agak2
yang kau kata A,akan jadi A..kau tunjukan cara,buktikan dan ianya akan jadi fakta..
kalau ukur,kau bentang,dan aku percaya
tu pasal aku suka sains lebih aku suka sastera!!

...dan..
manusia itu adalah campuran dua itu
sains pada fungsi dan reaksi chemicalnya,dan subjektif pada perasaan dan jiwanya
...aku kan manusia..
aku tahu lah
kalau kau cakap kau sedih sangat2,aku tk rasa sedih sangat2 kau itu,
tapi aku tahu kau sedih sangat2..
maaf ye,benda2 y subjektif tu bukan aku tidak tahu,tapi takkn tahu!!
i'm the black sheep of my family..aku sedar,
sama ada aku je y terasa atau memang betul..itu aku juga tidak tahu..
kurang senang utk tahu,
out of place,out of group,out of land,out of color,
yang out out tu aku lah!!

that why nama aku OUTSIDERz
hik hik hik...

No comments: